جامعه اطلاعاتي و توسعه
در دنياي امروز توليد اطلاعات و دانش فني و كاربرد آن فرايندي است كه با دسترسي به اطلاعات طبقه بندي شده و به كارگيري آن در توسعه اقتصادي و اجتماعي نوعي مزيت و برتري شمرده مي شود. نتايج تحقيقات، نظريه پردازي ها، آزمايش هاي راهبردي، شكل گيري مفاهيم، مشاهده ها، فن آوري ها و . . . را مي توان به شكل هاي قابل استفاده براي ديگر محققان ارائه كرد.
“ دانش آموختگان اطلاعات، كساني هستند كه فراگيري صحيح را آموخته اند؛ آنها كه ميدانند چگونه بايد آموخت، زيرا آگاه ند كه اطلاعات چگونه بايد طبقه بندي، بازيابي و به كار گرفته شود، به گونه اي كه ديگران نيز قادر به آموختن از آنان باشند. اينان كساني هستند كه توانايي فراگيري مستمر دانش را دارند، زيرا همواره قادرند اطلاعات موردنياز خود را در هر تصميم گيري به موقع به دست آورند. تحصيل دانش فني مهارتي است در جهت بقاي فرد در عصر اطلاعات و مي تواند فرد را از نابودي حتمي در جريان تند و سيل آساي اطلاعاتي عصر حاضر، چه در زندگي شغلي و چه در زندگي شخصي محفوظ دارد” (بدي، 1990).
“ جامعه اطلاعاتي” (2) جامعه اي است همراه با خدمات اطلاعاتي رسانه هاي همگاني كه با آهنگي سريع تر از ديگر جوامع و تفوق بر اندوخته هاي تجربي و دانش محض به پيش مي رود؛ جامعهاي كه ارتباطات، عامل انتقال دهنده واقعي براي ايجاد تغيير و تحول در هر فرد به منظور دستيابي عملي به اطلاعات بي حدومرز است و در آن، ارتباطات شبكه اطلاعاتي جهاني، جايگزين سرويس ارتباطات تلفني جهاني شده و توليد ارزش هاي اطلاعاتي عامل تعيين كننده اي در توسعه جامعه است.
در “ جامعه اطلاعاتي” الگوهاي سطح زندگي شغلي، اوقات فراغت، نظام آموزشي، و عرصه دادوستد مشخصاً از پيشرفت اطلاعات و دانش فني متاثر است. اين پديده نشات گرفته از رشد فزاينده توليد انبوه اطلاعات در طيف گسترده رسانه هاي جمعي است كه اكثر آنها نيز به صورت الكترونيكي ظهور مي يابد (مارتين، 1992).
تاريخچه
از دهه 1970 به بعد در غرب و بويژه در برخي از كشورهاي پيشرفته تحولات عظيمي در زمينه اطلاعات و اطلاع رساني صورت گرفته است. در دهه 1980 كامپيوتر وارد خانهها و ادارات شد، تشكيلات اقتصادي داراي بخش اطلاعرساني گرديد و داد و ستدهاي جهاني و بين المللي در طول شبانه روز از طريق شبكه هاي ارتباطي با سرعت بيشتري صورت مي پذيرفت و عامل تعيين كنندهاي در زندگي مردم به شمار ميرفت.
در دهه 1990 مردم با ساعات كار كمتر، بازده كاري بيشتري را ارائه مي دهند و كارهاي اداري، بدون تبادل كاغذ صورت مي پذيرد، درست مانند كلبه الكترونيكي كه در اين دهه بيش از يك افسانه مي نمايد (فورستر 1992). طبقه بندي جديد با ويژگي “ فقر اطلاعاتي” در اثر بروز شكل جديد از برتري طلبي و به شكل غلبه الكترونيكي در عرصه جهاني پديدار شده است. بدين ترتيب تولد عصر جديدي به نام عصر اطلاعات در حال وقوع است. در اين دوران نه تنها افزايش حجم اطلاعات يا فعاليت هاي مربوط به اطلاع رساني، بلكه تحولاتي كه به تغيير “ جامعه متكي به كشاورزي” به “ جامعه متكي به صنعت” و پس از آن به “ جامعه متكي بر اطلاعات” مرتبط مي باشد، بارز است.
فهرست مطالب
جامعه اطلاعاتي و توسعه
تاريخچه
معيارهاي جوامع اطلاعاتي
1- معيار اقتصادي
2- معيار فن آوري
3- معيار اجتماعي
4- معيار سياسي
5- معيار فرهنگي
اهداف برنامه ريزي اطلاعات
نتيجه
IT يا فناوري اطلاعات چيست؟
اینترنت چیست :
آغاز تاریخچه اینترنت به سال 1957 برمیگردد:
تاریخچه اینترنت در ایران :
ویژگیهای اینترنت :
ابعاد مثبت اينترنت
آشنایی با صفحات وب
وب جهانی چیست ؟
تاريخچه شبكه جهاني وب :
وب، نه اينترنت
جذابيت وب
مرورگر وب
دروازههاي وب به خدمات اينترنت
خدمات وب
مفهوم خدمات وب
فرآيند توليد و استفاده از خدمات وب
نشر الکترونیکی ؛ مزایا و معایب
كتاب الكترونيكي چيست؟
انواع كتابهاي الكترونيكي
الف. دسترسي همزمان به نسخهاي واحد ازكتاب الكترونيكي.
ب. افزودن اطلاعات چند رسانهاي.
پ. امكانات جستجوي اطلاعات.
ت. انعطافپذيري بيشتر براي اصلاح و يا انتشار ويرايش جديد.
مهمترين مزاياي نشر كتاب در محيط وب از نظر ناشران
1. كاهش هزينههاي توليد و چاپ كتاب.
2. عدم نياز به فضاي فيزيكي براي انباركردن كتاب.
3. عدم نياز به توزيع و ارسال كتاب به نقاط ديگر.
4. عدمبرگشت كتاب از سوي كتابفروشان به دلايل مختلف.
5. سرعت بخشيدن به چرخه نشر كتاب
6. خريد پيوسته كتاب.
7. جلوگيري از تمامشدن نسخههاي چاپي.
8. فرصت بيشتر براي انتشار عناوين بيشتر و آثار الكترونيكي.
محدوديتهاي نشر كتاب در محيط وب
1. دسترسي به خط اينترنت و كامپيوتر.
2. حقمؤلف و كتابهاي الكترونيكي.
3. چگونگي فروش كتابهاي الكترونيكي.
4. مشكلات مربوط به خواندن كتابهاي الكترونيكي در محيط وب.
5. مشكلات استناد به كتابهاي الكترونيكي.
6. نبود فهرستگان كتابهاي الكترونيكي.
7. مسائل معنوي مربوط به نشر كتاب در قالب الكترونيكي.
نشر الكترونيكي و چاپ سنتی
تعريف و مفهوم نشر الكترونيكي
•دسترسي عمومي ميسر باشد.
ویژگیهای رسانه های مدرن دیجیتالی و مزیت آنها بر رسانه های معمولی
عصر ديجيتال و رسانه هاي جديد
راهکارها و راه حل ها
ويژگي هاي رسانه های دیجیتال
اجزاي رسانه هاي دیجتال ( رسانه های سایبر )
نتيجه گيري
ماهواره های پخش برنامه های تلویزیونی در ایران
ماهواره های پخش برنامه های تلویزیونی در ایران
جایگاه نظری ماهواره ها
مخاطب شناسی ماهواره ها در ایران
دلایل گرایش مردم به برنامه های ماهواره ای
استرتژیهای موحود در تقابل با ماهواره
آثار و پیامدهای تلویزیون ماهواره ای
ارزيابي از ماهواره هاي فارسي زبان
تنشها و نگراني هايي كشورهاي منطقه در خصوص ماهواره
آينده ماهواره
بازرگانان جهاني
مروری بر مفاهیم دولت الکترونیک
۱- تعاریف و اصطلاحات
۲- ساختار و روابط دولت الکترونیک
۳- ویژگیهای دولت الکترونیک
۴- مراحل تكامل دولت الكترونیك
۵-۱- عوامل فرهنگی
۵-۱- عوامل فرهنگی
۵-۱-۱ - موقعیت كنونی
۵-۱-۲- راه رسیدن به محیط فرهنگی مطلوب
۵-۲- عوامل سازمانی و اداری
۵-۲-۱- موقعیت كنونی سازمانها وادارات
۵-۲-۲- ساختار اداری مطلوب دولت الكترونیك
۵-۲-۳- راه رسیدن به ساختار اداری مطلوب
۵-۳- كمبود منابع
۵-۳-۱- وضعیت حاضر
۵-۳-۲- وضعیت مطلوب برای پیاده سازی دولت الكترونیك
۵-۳-۳- راه رسیدن به وضعیت مطلوب
سایبر ژور نالیسم
شیگاگو تریبیون نخستین نسخه روزنامه الکترونیک
منافع برخواسته ازتبدیل شدن روزنامه های نوشتاری به روزنامه های سایبر
رابطه روزنامه نگاری سایبر و جامعه اطلاعاتی
ماهیت و گونه های روزنامه نگاری سایبر :پیش در آمد
روزنامه نگاری آنلاین به انواع زیر میتوان تقسیم کرد :
- سایتهای جریان اصلی خبری
- سایتهای نمایه ای و مقوله ای
انواع روزنامه نگاری مدرن :
1- روزنامه نگاری مبتنی برحاشیه نگاری
2- روزنامه نگاری مبتنی بر منبع نامحدود
3- روزنامه نگاری فرا سازگارانه
همگرایی رسانه ای
ژورنالیسم: انقلاب در راه
روزنامه نگاری شهروند
اتاق اخبار آینده
سایتهای آنلاین و رسانه های سنتی
روزنامه نگاری سایبر : کانال تازه
انواع روزنامه نگاری سایبر
نوع اول روزنامه نگاری سایبر:
نوع دوم روزنامه نگاری سایبر:
نوع سوم روزنامه نگاری سایبر :
شش سطح دوسویه گی در روزنامه نگاری سایبر
تعامل در روزنامه نگاری سایبر
مزایای روزنامه نگاری سایبر :
10 نكته برجسته سايبر ژورناليسم
وبلاگ و نقش آن در عصر ارتباطات و اطلاعات
وبلاگ چیست ؟
کاربرد وبلاگ ها
فن آوری و وبلاگ
چه تعداد بلاگ وجود دارد ؟
روابط عمومی الکترونیک
عصر ارتباطات و اطلاعات
تحول در حوزهي ارتباطات
تحول در حوزهي اطلاعات
عوامل مؤثر در تغييرات ارتباطي:
ویژگيهاي وسايل ارتباطي دو سويه:
انواع رسانههاي الكترونيكي براي بهكارگيري در روابط عمومي الكترونيك :
تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات چیست؟
اينترانت چيست؟
حرف آخر
مشاوره روابط عمومی الکترونیک:
روابط عمومی در فضای وب
بسته نرم افزاری وب سایت روابط عمومی
سیستم های مدیریت محتوی (Content Management Systems)
پرتال های سازمانی
سیستم های تلفن گویا:
نظر سنجی تلفنی:
سامانه پیامگیر:
سیستم جامع ارتباطات:
بانک اطلاعات افراد:
آرشیو مستندات :
بازکاوی رسانه ها:
اتوماسیون:
Copyright - Developed By Alpar ©