بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی
فهرست مطالب
بررسی رابطه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ۱
چکیده ۵
فصل اول ۶
مقدمه : ۷
آیا بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی رابطه معناداری وجود دارد؟ ۱۰
فرضیه پژوهشی ۱۰
بین خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی رابطه مثبت وجود دارد. ۱۰
اهداف تحقیق ۱۰
تعریف اصطلاحات ۱۱
الف)تعایف سازنده و مفهومی ۱۱
ب)تعاریف عملیاتی اصطلاحات ۱۲
خلاقیت:در این پژوهش برای سنجش خلاقیت از آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت (MPPT ) استفاده شد. ۱۲
پیشرفت تحصیلی:برای اندازه گیری یا سنجش پیشرفت تحصیلی از معدل ترم قبل از دانش آموزان استفاده شد. ۱۲
فصل دوم ۱۳
خلاقیت ۱۴
اشراق ۱۸
۳- : این مرحله ای است که طی آن ایدة فرخنده به وقوع می پیوندد.ایده ای که آن را پدیده آها نیز نامیده اند.در این مرحله فرد خلاق ایدة مفهوم یا راه حل مسأله را به طور ناگهانی در می یابد. ۱۸
اثبات ۱۸
احترام به تخیلات کودک ۲۴
نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت ۲۵
درباره رفتار مناسب با دانش آموزان خلاق،کارشناسان آموزشی توصیه های زیر را داشته اند: ۲۵
۱- بهتر است پیشنهادات و اندیشه های جدید دانش آموزان مورد انتقاد و یا ارزشیابی قرار نگیرند تا عقاید و نظریات علمی به راحتی ابراز شود. ۲۵
۲ ۲۵
ویژگیهای کودکان خلاق ۲۷
۱- کنجکاوی ۲- پشتکار ۳- نیاز به استقلال ۲۸
شوخ طبعی ۳۱
۵ ساختگی و نادرست را به تمسخر می گیرند.(بهروزی ۱۳۷۵) ۳۱
نظریه های مربوط به خلاقیت ۳۲
خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی ۳۳
نظریه تداعی گرایی ۳۴
روانکاوی جدید ۳۹
سهم عمده نوفرویدی ها در روانکاوی این است که خلاقیت محصول ذهن نیمه آگاه ۴۰
روشن است که اگر این گفتگوها دو جانبه و دوستانه باشد،کودک را جذب خواهد کرد. ۴۴
فصل سوم ۴۹
جامعه ۵۰
جامعه عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر کلاس پنجم ابتدایی ۵۰
نمونه ۵۰
طرح تحقیق ۵۰
آزمون مداد کاغذی چند جوابی سنجش خلاقیت(MPPT): 51
الف- از تجارب تازه لذت نمی برم ۵۱
ب- گاهی از تجارب تازه لذت می برم ۵۱
ج- از تجارب تازه لذت می برم. ۵۱
الف- دریافتن دلایل متقاعد کننده اشکال دارم ۵۱
ب- سعی می کنم برای متقاعد کردن آنان چند دلیل مختلف بیاورم ۵۱
ج- برای متقاعد کردن آنان دلایل بسیار می یابم. ۵۱
پایانی آزمون MPPT 52
روش آماری ۵۳
برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از روش های آماری زیر استفاده شد. ۵۳
فصل چهارم ۵۴
تجزیه و تحلیل داده ها ۵۵
فصل پنجم ۵۷
محدودیتهای تحقیق ۵۸
خلاصه تحقیق: ۵۹
منابع ۶۲
چكيده
پژوهش حاضر تحت عنوان بررسي رابطه خلاقيت و پيشرفت تحصيلي در دانش آموزان دختر كلاس پنجم دو تا از مدارس كرج انجام شده است.
جامعه پژوهش عبارت است از كليه دانش آموزان سال پنجم ابتدايي در شهرستان كرج كه از بين آنها 100 آزمودني با استفاده ازروش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب گرديد.
ابزار اندازه گيري در اين تحقيق عبارت است از آزمون مداد كاغذي چند جوابي براي سنجش خلاقيت (MPPT ) و همين طور براي سنجش عملكرد تحصيلي آزمودنيها ازمعدل نيم سال گذشته آنها استفاده شد كه پس از جمع آوري داده ها با استفاده از روش آماري ضريب همبستگي پيرسون به تحليل داده ها پرداخته شد كه ضريب همبستگي (%29r= )به دست آمد و معلوم شد كه بين خلاقيت و پيشرفت تحصيلي آزمودنيها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.