فهرست مطالب
عنوان صفحه
تقديم الف
تشكر و قدرداني ب
فهرست مطالب
چكيده ج
فصل اول: كليات تحقيق 1
مقدمه 1
بيان مسأله 3
اهميت و ضرورت تحقيق 6
اهداف تحقيق 10
سئوالات تحقيق 11
تعاريف مفهومي و عملياتي تحقيق 12
فصل دوم: ادبيات تحقيق 15
مقدمه 15
مباني نظري 17
فلسفه¬ی آموزش تربیت¬بدنی ازدیدگاه برنامه قصد¬شده 21
اهداف کلی در برنامه قصدشده23
دانسته¬های ضروری برنامه قصدشده24
هدف های شناختی در برنامه قصد شده 25
هدف¬های حیطه عاطفی درس تربیت بدنی26
هدفهای حیطه روانی حرکتی27
نگاهی به تاریخچه بسکتبال و هندبال و قوانین و مقررات آنها 28
ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده38
انواع ارزشیابی41
فعالیت های یاددهی- یادگیری از دیدگاه برنامه قصد شده45
معلم از دیدگاه برنامه قصد شده47
مبانی نظری برنامه درسی اجرا شده49
محتوای آموزشی برنامه درسی اجرایی53
روش¬های یاددهی- یادگیری در برنامه¬درسی اجرایی54
ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده 57
ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده تابع چه عواملی است61
جنبه¬های اساسی در ارزشیابی برنامه¬درسی61
پيشينه پژوهش63
پژوهش¬هاي داخلي 63
پژوهش¬هاي خارجي 66
جمع بندي تحقيقات صورت گرفته 67
فصل سوم : روش تحقيق69
مقدمه 69
روش پژوهش 69
جامعه و نمونه آماري پژوهش 70
ابزار گردآوري اطلاعات70
روايي و پايايي ابزارها 71
روش آماری تحليل داده¬ها 72
فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها 73
مقدمه 73
تجزیه و تحلیل فرضیه¬های آماری پژوهش73
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش 84
مقدمه95
خلاصه تحقيق 95
نتيجه گيري96
جمع بندي و بحث 101
پيشنهادهاي پژوهش 101
پيشنهادهاي كاربردي و اجرايي102
محدوديت¬هاي پژوهش 91
فهرست منابع92
پیوست
پیوست ب پرسشنامه دانش¬آموزان
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 مقایسه دو میانگین بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده درس هندبال مقطع سوم راهنمایی ناحیه 4 73
نمودار 4-2 مقایسه دو میانگین بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده درس بسکتبال مقطع سوم راهنمایی ناحیه 4 74
جدول 4-3 مقایسه دو میانگین بین برنامه درسی قصد شده و آموخته شده ورزش هندبال75
جدول 4-4 مقایسه دو میانگین بین برنامه درسی قصد شده و آموخته شده درس بسکتبال76
جدول 4-5 نتايج آزمون t دو نمونه مستقل پيرامون برنامه اجرا شده و برنامه آموخته شده در رشته هندبال77
جدول 4-6 نتايج آزمون t دو نمونه مستقل پيرامون برنامه اجرا شده و برنامه آموخته شده در رشته بسکتبال78
جدول 4-7 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر دانش¬آموزان 80
نمودار 4-6 مقایسه متغیر دانش¬آموز در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده رشته هندبال81
جدول 4-8 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر دانش¬آموزان82
نمودار 4-7 مقایسه متغیر دانش¬آموز در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده رشته بسکتبال83
نمودار 4-8 مقایسه متغیر محتوا در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده رشته هندبال85
جدول4-10 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر محتوا86
جدول 4-11 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر یاددهی-یادگیری87
نمودار4-9 مقایسه متغیر روشهای یاددهی-یادگیری در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده در ورزش هندبال88
جدول4-12 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر یاددهی-یادگیری89
نمودار4-10 مقایسه متغیر روشهای یاددهی-یادگیری در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده در ورزش بسکتبال90
جدول4-13آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر ارزشیابی91
نمودار4-11 مقایسه متغیر روشهای ارزشیابی در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده در ورزش هندبال92
جدول4-14 آزمون t یک نمونه مستقل برای متغیر ارزشیابی93
نمودار4-12 مقایسه متغیر روشهای ارزشیابی در برنامه اجرا و برنامه درسی قصد شده در رشته بسکتبال94
چکیده :
هدف این پژوهش ارزیابی میزان تفاوت برنامه درسی قصدشده، اجراشده و آموخته¬شده تربیت بدنی دوره راهنمایی در سال تحصیلی 90-1389 بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به¬صورت توصیفی پیمایشی بوده است که به بررسی عناصر چهار گانه شامل: اهداف، محتوا، روش تدریس، و ارزشیابی پرداخته است. حجم جامعه شامل 2200 نفر دانش آموز مقطع سوم راهنمایی ناحیه چهار شیراز بوده که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران 101 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل 6 پرسشنامه، سه پرسشنامه هندبال (برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده) و سه پرسشنامه بسکتبال (برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده) ساخته با طیف 5 درجه ای لیکرت بوده است. روایی و پایایی هر سه فرم مقیاس با روش روایی صوری، ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی مورد تائید قرار گرفته و به منظور گردآوری داده ها از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است در درس¬های هندبال و بسکتبال مقطع سوم راهنمایی ناحیه 4 شیراز بین برنامه درسی قصد شده و اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد. بین برنامه درسی قصد شده و آموخته شده تفاوت معناداری وجود دارد. بین میانگین برنامه درسی اجرا شده و آموخته شده تفاوت وجود ندارد. بین میانگین شرایط دانش آموزان در برنامه درسی قصد شده با شرایط دانش آموز تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود دارد. بین محتوای برنامه قصد شده و محتوای برنامه اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد. بین فرایند یاددهی و یادگیری برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد. بین روش ارزشیابی برنامه قصد شده و برنامه اجرا شده تفاوت معناداری وجود دارد.