ERP و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری
چكيده مطلب
مقدمه
بخش اول : تشریح ابعاد مختلف ERP
1- ERP چیست؟
2- سابقه تاریخی ERP
3- چرا سازمان ها به ERP نیاز دارند؟
4- ERP و فرهنگ سازمانی
5- ERP و فرآیندهای سازمانی
6- ERP و تکنولوژی
7- ERP و تصمیم گیری مدیریت
8- پیاده سازی ERP
1-8 انواع روشهای پیاده سازی ERP
2- 8 فازهای عملیاتی استقرار سیستم ERP
9- ERP چگونه عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد؟
9- ERP چگونه عملکرد کسب و کار را بهبود می بخشد؟
11- مقایسه سیستم های ERP با سیستم های اطلاعاتی متعارف[30]IS :
12- مزایای ERP
13- معایب ERP
14- اجرای یک پروژه ERPچه مدت به طول خواهد انجامید؟
15- اجزای تشکیل دهنده ERP
16- مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار (BPR ) و ERP
17- پیکربندی نرم افزار ERP
18- هزینه های واقعی ERP چقدر است؟
19- هزینه های پنهان ERP کدامند؟
20- برگشت سرمایه گذاری روي ERP چگونه خواهد بود؟
21- چرا اغلب پروژه های ERP شکست می خورند؟
22- ارزیابی فروشندگان نرم افزارهای ERP
بخش دوم : اثرات پیاده سازی سیستمهای ERP در حوزه حسابداری
1- اثر پیاده سازی سیستمهای ERP بر قابلیت اتکا و مربوط بودن اطلاعات حسابداری
2- اثر پیاده سازی سیستمهای ERP بر حسابداری مدیریت
3- عکس العمل تحلیل گران مالی به طرح های پیاده سازی ERP
4- مسئولیت پاسخگویی و ERP
جمع بندي
منابع فارسي
منابع انگليسي
پي نوشت ها
چكيده مطلب :
ERP
یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات
بین تمامی بخشهای سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره
عرضه و مدیریت مشتریان مي باشد . این سیستم بوسیله بهبود کیفیت اطلاعات در
سطح کل سازمان ، بستر مناسب تری برای تصمیم گیری مدیریت فراهم می کند .
لیکن پیاده سازی ERP ، نیازمند سرمایه گذاری کلانی می باشد و بازدهی آن نیز
مستلزم گذشت زمانی بین یک تا سه سال است. در چند ساله اخیر ، با مشخص شدن
آثار عملی بکارگیری این سیستم در شرکتها ، تحقیقات متعددی در مورد بررسی
آثار ERP ، در حوزه های مختلف حسابداری صورت گرفته است . طبق نتایج برخی از
این تحقیقات ، پیاده سازیERP ، موجب افزایش مربوط بودن اطلاعات حسابداری و
تا حدودی کاهش قابلیت اتکای آنها می شود . از طرفی این سیستم ها ، کیفیت
بودجه بندی سرمایه ای و بودجه جامع شرکت ها را نیز بهبود می بخشند.
استقرارERP ، بر اظهار نظر تحلیل گران مالی نیز اثر مثبت دارد . ( هر چند
که آنها این اظهار نظر خود را از بابت ابعاد تجاری سازمان تعدیل می کنند .
)ERP همچنین ، مسئولیت پاسخگویی کارکنان در سازمان را به سطحی بالاتر
ارتقاء می دهد و ابزار مناسبی جهت پاسخ خواهی از مدیریت ارشد شرکت فراهم می
آورد .