چكيده
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي اثر بخشي آموزشي گروهي مهارت حل مساله در افزايش عزت نفس و سازگاري اجتماعي دانشجويان دختر بوده است. فرضيه هاي پژوهش عبارت بودند از :
1- آموزش گروهي مهارت حل مساله در افزايش عزت نفس دانشجويان دختر مؤثر است.
2- آموزش گروهي مهارت حل مساله در افزايش سازگاري اجتماعي دانشجويان دختر مؤثر است .
جامعه ي آماري اين پژوهش كليه دانشجويان دختر 25 – 19 ساله دانشكده علوم انساني دانشگاه اصفهان در سال تحصيلي 85 – 84 بودند. روش نمونه گيري در اين پژوهش تصادفي ساده بود. براي انجام اين پژوهش 50 نفر دانشجو كه در آموزش عزت نفس نمره زير ميانگين و در پرسشنامه سازگاري اجتماعي كمترين نمره را كسب كرده بودند به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند و بعد از همتا كردن آزمودني ها براساس متغير مؤثر و مرتبط با پژوهش ( هوش )، با استفاده از آزمون هوشي به دو گروه همتا ( 25=2n=1 (nتقسيم شدند. سپس با استفاده از روش قرعه يكي از دو گروه به عنوان گروه آزمايش ( 25=1 (nو ديگري به عنوان گروه گواه ( 25= 2n) منظور شدند ( آرايش تصادفي ).
بعد از اجراي پيش آزمون هاي عزت نفس و سازگاري اجتماعي در گروه هاي آزمايش و كنترل، گروه آزمايش 13 جلسه آموزش گروهي مهارت حل مساله را دريافت كردند و پس از گذشت حدود دو هفته از پايان دوره ي آموزشي از هر دو گروه ( آزمايش و كنترل ) پس آزمون ها ي عزت نفس و سازگاري اجتماعي به عمل آمد.
براي جمع آوري اطلاعات از آزمون عزت نفس كوپر اسميت ، پرسشنامه سازگاري اجتماعي كاليفرنيا و آزمون ماتريس هاي پيشرونده ي ريون استفاده گرديد.
در اين پژوهش از روش تحقيق تجربي و از طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه كنترل و آرايش تصادفي در مورد آزمودني هاي همتا شده استفاده شده است .
داده هاي استخراج شده در اين پژوهش با استفاده از ازمون پارامتري t براي نمونه هاي مستقل و آزمون ناپارامتري u مان – ويت ني براي نمونه هاي مستقل مورد آزمون قرار گرفت .
نتايج پژوهش حاضر به شرح زير است:
1- آموزش گروهي مهارت حل مسـالـه در افـزايـش عـزت نـفـس دانشجويان دختر مؤثر است ( 72/5- = t ، 000/0>p )
2- آموزش گروهي مهارت حل مساله در افزايش سازگاري اجتماعي دانشجويان دختر مؤثر است ( 500/55 = u مان – ويت ني ، 000/0>p)
واژگان كليدي:
- مهارت حل مساله .
- عزت نفس .
- سازگاري اجتماعي .
فهرست مطالب
عنوان
چكيده
تقدير و تشكر
تقديم به
فصل اول ( كليات پژوهش )
مقدمه
بيان مسأله
ضرورت و اهميت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضيه هاي پژوهش
متغير هاي پژوهش
تعريف متغير ها و اصطلاحات
فصل دوم ( مروري بر ادبيات و پيشينه پژوهش )
مقدمه
درمان هاي شناختي
تعريف مهارت حل مساله
آموزش مهارت حل مساله يا PST
مهارت حل مسأله و سازگاري
مراحل مهارت حل مسأله
مراحل مهارت حل مسأله از ديدگاه دزوريلاوگلدفريد
موارد كاربرد مهارت حل مسأله
عوارض آموزش مهارت حل مسأله
بررسي نظريه هايي پيرامون حل مسأله
مهارت حل مسأله از ديدگاه مالترمن
مهارت حل مسأله از ديدگاه برونر
مهارت حل مسأله از ديدگاه بايلر
مهارت حل مسأله از ديدگاه گرينو
مهارت حل مسأله از ديدگاه دي چكو و كرافورد
مهارت حل مسأله از ديدگاه والاس
مهارت حل مسأله از ديدگاه گاينه
مهارت حل مسأله از ديدگاه جان ديويي
مهارت حل مسأله از ديدگاه دزوريلاو گلدفريد
تعريف عزت نفس
اهميت عزت نفس
منشاء عزت نفس
ابعاد عزت نفس
عزت نفس و سازگاري اجتماعي
راهبردهاي افزايش عزت نفس
بررسي نظريه هايي پيرامون عزت نفس
عزت نفس از ديدگاه براندن
عزت نفس از ديدگاه كوپر اسميت
عزت نفس از ديدگاه اريكسون
عزت نفس از ديدگاه آلپورت
عزت نفس از ديدگاه آدلر
تعريف سازگاري اجتماعي
فرايند سازگاري و مباني اجتماعي آن
عوامل مؤثر بر سازگاري اجتماعي
بررسي نظريه هايي پيرامون سازگاري اجتماعي
سازگاري از ديدگاه روان تحليلي
سازگاري از ديدگاه زيست شناختي
سازگاري از ديدگاه واقعيت درماني
سازگاري از ديدگاه انسان گرايي و اصالت وجودي
سازگاري از ديدگاه تئوري شناختي – اجتماعي
سازگاري از ديدگاه تئوري انطباق فرد و محيط
پيشينه مطالعاتي
يافته هاي پژوهشي در داخل كشور
يافته هاي پژوهشي در خارج كشور
فصل سوم ( روش شناسي پژوهش )
مقدمه
جامعه آماري
حجم نمونه و روش نمونه گيري
ابزارهاي اندازه گيري و جمع آوري اطلاعات
- آزمون عزت نفس كوپر اسميت
- پرسشنامه سازگاري اجتماعي كاليفرنيا
- آزمون ماتريس هاي پيشرونده ي ريون
روش پژوهش
شيوه اجراي پژوهش
روش تجزيه وتحليل اطلاعات
فصل چهارم ( گزارش يافته ها و تجزيه و تحليل آن ها )
مقدمه
تحليل توصيفي داده ها
تحليل استنباطي داده ها
- آزمون فرضيه اول
- آزمون فرضيه دوم
فصل پنجم ( بحث و نتيجه گيري )
مقدمه
- تبيين يافته ها
- بحث و نتيجه گيري
پيشنهادها
الف - پيشنهادهايي براساس يافته هاي پژوهش
ب - پيشنهادهايي براي پژوهش هاي ديگر
محدوديت ها
فهرست منابع فارسي
فهرست منابع انگليسي
پيوست ها
نمونه اي از آزمون و پاسخنامه عزت نفس كوپر اسميت
نمونه اي از پرسشنامه و پاسخنامه سازگاري اجتماعي كاليفرنيا
نمونه اي از پاسخنامه آزمون ماتريس هاي پيشرونده وي ريون
خلاصه برنامه آموزش گروهي مهارت حل مسأله
خروجي هاي SPSS.
فهرست اشکال
عنوان
شکل (1-2): فرايند مهارت حل مسأله وولفولک (1995، به نقل از سيف، 1381)
شکل(2-2): شمايی از کل فرايند مهارت حل مسأله دزوريلا گلد فريد ( 1971، به نقل از ديويسون و گلد فريد، 1976، ترجمه احمدی علون آبادی، 1371
شکل(3-2): سلسله مراتب محرک ها و پاسخ ها
شکل(4-2): سلسله مراتب عادت هاي هم خانواده
شکل(5-2): سلسله مراتب مركب عادت هاي هم خانواده
شکل(6-2): مراحل بازنمايی شناختی مسأله از يک ساخت شناسی در مدل حافظه گرينو (1973، به نقل از بهرامگيری، 1380).
شکل(7-2): ساختار سلسله مراتب عزت نفس
شکل(8-2): فرايند چگونگی تأثر احساس گناه، خودپنداره منفی و عزت نفس پايين در ايجاد رفتارهای ناسازگارانه در افراد ( مکی و اسميت 2000)
شکل(9-2): فرايند سازگاری بيلر ( ترجمه کديور، 1373)
شکل(1-3): طرح پيش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل ( شريفی و شريفی، 1380)
فهرست جداول
عنوان
جدول (1-2): عناصر برنامه پيشگيری گستن وويسبرگ (1988، به نقل از کارتليج و ميلبون، ترجمه نظری نژاد، 1372)
جدول (1-3): چگونگی توزيع سؤالات آزمون در ابعاد مختلف عزت نفس
جدول (2-3): ضريب پايانی آزمون عزت نفس کوپر اسميت در بين دانشجوياني
جدول (1-4): شاخص های آماری مربوط به نمره های تفاوت آزمودنی های گروه آزمايش وکنترل
جدول (2-4): شاخص های آماری گروه های آزمايش وکنترل در نمره های عزت نفس
جدول (3-4): شاخص های آماری گروه های آزمايش وکنترل در نمره های سازگاری اجتماعی
جدول (4-4): نتایج آزمون برابری واريانس های ليون در متغير عزت نفس
جدول (5-4): نتايج آزمون برابری واريانس های ليون در متغير سازگاری اجتماعی
جدول (6-4): نتايج آزمون پارامتری t با استفاده از تفاوت نمره ها برای نمونه های وابسته در خصوص مقايسه ميانگين های گروه آزمايش در موقعيت پيش آزمون- پس آزمون در متغير عزت نفس
جدول (7-4): نتايج آزمون پارامتری t با استفاده از تفاوت نمره ها برای نمونه های وابسته در خصوص مقايسه ميانگين های گروه کنترل در موقعيت پيش آزمون- پس آزمون در متغير عزت نفس
جدول (8-4): نتايج آزمون پارامتری t با استفاده از تفاوت نمره ها برای نمونه های وابسته در خصوص مقايسه ميانگين های گروه آزمايش در موقعيت پيش آزمون- پس آزمون در متغير سازگاری اجتماعی
جدول (9-4): نتايج آزمون پارامتری t با استفاده از تفاوت نمره ها برای نمونه های وابسته در خصوص مقايسه ميانگين های گروه کنترل در موقعيت پيش آزمون- پس آزمون در متغير سازگاری اجتماعی
جدول (10-4): نتايج آزمون پارامتری t برای نمونه های مستقل در خصوص مقايسه ميانگين های نمره های تفاوت گروه آزمايش و کنترل در متغير عزت نفس
جدول (11-4): نتايج آزمون ناپارامتری uمان- ويت نی برای نمونه های مستقل در خصوص مقايسه ميانگين های نمره های تفاوت گروه آزمايش و کنترل در متغير سازگاری اجتماعی
Copyright - Developed By Alpar ©