فهرست مطالب
عنوان
چکیده
مقدمه
فصل اول- خشونت
گفتار اول:مفهوم خشونت
گفتار دوم:مجازات
گفتار سوم:خشونت در کشف و تعقیب جرائم (شکنجه)
گفتار چهارم:جرائم
گفتار پنجم:خشونتهای غیرمجرمانه (انحرافات)
گفتار ششم:خشونت و مجازات در برخی مکاتب جرمشناسی
فصل دوم- خشونت و مجازات در اسلام
گفتار اول: مبارزه با ریشههای خشونت
بند اول:بحران معنویت
بند دوم: محیط اجتماعی
بند سوم:بیعدالتی اجتماعی و فاصله طبقاتی
بند چهارم:تزلزل در نظام خانواده
گفتار دوم:از بین بردن زمینه ارتکاب خشونت
گفتار سوم: پیشگیری کیفری
بند اول: پیشبینی مجازاتهای شدید
بند دوم:پیشبینی مجازاتهای خفیف تر با شرایط اجرای آسانتر
گفتار چهارم:انگیزه های تامین هدف پیشگیری از مجازات
بند اول:پیشگیری عام
بند دوم:پیشگیری خاص
گفتار پنجم: نحوه برخورد اسلام با عقاید انحرافی
بند اول: آزادی داشتن عقیده
بند دوم:آزادی تبلیغ عقیده
بند سوم:آزادی إعمال عقیده
نتیجه گیری
فهرست منابع
چکیده
می توان موضوع خشونت را به عنوان ابزار تبلیغی و سیاسی بر ضد اسلام با ریشه های تاریخی ویژه آن بررسی نمود.بی تردید مسأله خشونت منحصر به خروج و قیام بر ضد حکومت نمی شود،بلکه این مقوله محورهای مختلف را در بر می گیرد و در هر موضوعی می توان آن را تعمیم داد. امروزه دشمنان دین اسلام در رسانه های جمعی و گروهی به ویژه در دنیای مجازی روی این مقوله متمرکز شده و احکام اسلامی را خشن و مسلمانان را خشونت طلب معرفی می کند.با این که به طور معمول خشونت از سوی جامعه، طرد و محکوم گردیده است، با این حال در بعضی موارد، خود جامعه اعمال فشار از طریق قانون و یا به طور ضمنی، ارتکاب خشونت را اجازه داده و نه تنها دفاع مشروع از حقیقت،بلکه جنگ نیز مجاز شمرده شده است.قبح خشونت گرچه در شرائط عادی، مستند به «عدم تناسب آن با طبع مردم» می شود، ولی مناط دقیق شرعی و عقلی برای تحریم «خشونت» در واقع، حریم عدالت و حقوق الهی و مردم است که کمترین تجاوز به حریم مادی یا معنوی شهروندان جامعه اسلامی و صدمه زدن به آن ها را ممنوع می سازد.به همین دلیل در فصل اول به خشونت و مفهوم آن و بعد از آن به خشونت در کشف و تعقیب جرایم که با شکنجه است پرداخته و و در مورد خشونت های غیر مجرمانه بحثی را باز می کنیم و نهایتاًدر انتهای فصل اول،خشونت و مجازات را در برخی مکاتب جرم شناسی و نظر آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.در فصل دوم نیز به خشونت و مجازات در اسلام و ریشه های مبارزه با خشونت و زمینه از بین بردن ارتکاب خشونت و در مورد پیشگیری کیفری در مجازاتهای شدید و یا خفیف و بعد از آن به انگیزه های تامین هدف پیشگیری از مجازات که به دو نوع پیشگیری عام و خاص است،می پردازیم. در آخر فصل نیز به نحوه برخورد اسلام با عقاید انحرافی که در ذیل آن به بحث آزادی عقیده و اعمال آن پرداخته شده است،پرداخته و در نهایت با یک نتیجه گیری کلی،این تحقیق را به پایان می رسانیم.
مقدمه
سیاست کیفری اسلام و مقوله«تناسب جرم و مجازات» پرداخته ومعادله«مصالح فرد و مصالح جامعه» و مراتب درمان دردهای اجتماعی را به بحث گذارده و در باب مجازات،شکنجه،جرائم و انحرافات غیرمجرمانه،تحقیق نموده است و در خصوص رابطه «خشونت» و «مجازات» از منظر مکاتب جرمشناسی و سپس از منظر اسلام؛ سخن رانده و توضیح داده است که اسلام چگونه پس از مبارزه با ریشههای خشونت و زمینه ارتکاب آن و پیشگیری کیفری عام و خاصّ، وارد پروسه مجازات شده است.
در انتها مواجهه حقوقی در باب«آزادی عقیده»،«آزادی تبلیغ عقیده» و «آزادی اعمال عقیده» را به تفکیک، مورد برسی قرار داده است.
خشونت،پدیده هولناکی است که موجب سلب امنیت و آسایش زندگی بشر میگردد.از خفیفترین جرائم که علیه اموال صورت میگیرد تا شدیدترین جنایاتی که علیه جسم و حیات انسان ارتکاب مییابد همه از مصادیق خشونت هستند.در مقابل،انسان چگونه از حیات و تمامیت خود دفاع کند؟ آیا راهی مؤثرتر از برخورد متقابل با خشونتطلبان و مجرمین وجود دارد؟
Copyright - Developed By Alpar ©